4. september 2017

Weekend i Göteborg!

Hei! 👋

Tilbake hjemme igjen etter en helg i Göteborg! Først en intens arbeidsuke og så rett på weekend på tur. Jeg tok med Macen i troen om at jeg skulle rekke å oppdatere fra hotellrommet. Det rakk jeg ikke. Dere vet jo hvor mye man skal rekke på bare to dager når man reiser. 😊

Dette blir et innlegg hvor jeg deler med dere kjære lesere hva vi har gjort i helgen, men også et innlegg som kan være greit for deg som googler før tur til Göteborg. Håper mine tips kan komme til nytte.

Da vi kom frem på fredagen hadde jeg to butikker jeg ville innom før vi sjekket inn på hotellet kl. 15. Artilleriet og Leila's General Store. To interiørbutikker som jeg virkelig har hatt lyst til å besøke. Som du ser var Leila's butikk like inspirerende i virkeligheten som på bildene.

Alle tre bildene er fra Leila's butikk.

Et par putevar som heter "Blue Rose" ble det til oss. Tipper Trygve vil sette pris på å sove på rosemønster. 😂 I tillegg til det litt praktiske ting; hamburgerlommer (som ser ut som avispapir) og klype i stål.

Jeg kan virkelig anbefale Radisson Blue Riverside hotel i Göteborg. Vi oppgraderte til et litt større rom med kaffemaskin og badekåper. Må jo ha det når vi skal opp til takterrassen og boblebadene. 😉

Dette er av typen hotell hvor du føler at du rår deg selv. Det synes jeg er det aller deiligste noen ganger. Det er fresht, rent, organisert, stort og proft. Kjempegode senger, puter og dyner. Jeg er veldig kresen på puter fordi min her hjemme er like tjukk som et A4. 😂 Jeg får vondt i nakken umiddelbart ved for høy og hard pute. Disse var kjempegode!

Ordentlig trykk i dusjen og godt stekt bacon, da får hotellet bra karakter fra meg.

Jeg var på tur sammen med min søster. Her har vi akkurat sjekket inn før vi har rukket å rote til på rommet.

En kald øl og nøtter på takterrassen fredag kveld. Har man utsikt og bad/boblebad på hotellet da er mye gjort. Jeg synes det gir den lille ekstra følelsen av luksus når man har kommet seg av gårde. Vi hadde det på vår forrige tur til Göteborg også. Oppdaget akkurat at det allerede er tre år siden!!!

Frokosten på Riverside var veldig bra. Vakkert og rustikt lagt opp på buffeen. Baconet var godt stekt og kaffetrakteren effektiv. Kjedelig appelsinjuice da som så ofte på hotell, men det kan jeg leve med når det andre er så innbydende og bra.

Vi satt ute i en smal vinterhage utenfor restauranten. 👍

Vi leide sykler. Det var moro og funket veldig bra. På lørdag fartet vi litt frem og tilbake til stadsmuseet blant annet, da var det greit å ta seg frem litt raskere. Veldig mye hyggeligere enn kollektivtrafikk synes jeg.

Det var knot å skjønne hvor mye det ville koste til slutt. Det var et innviklet system med en sum på 140 kr. som de reserverer som sikkerhet på kortet. Så koster det 10 kr. 20 kr. og 40 kr. per halvtime. Kunne vel ha vært gjort enklere. Men for å gi deg en pekepinn så kan du sykle noen timer for 200 kr.

Stativ for å levere de tilbake og låse de fast igjen finnes på mange steder rundt om i byen.

Restauranten Cuckoo's Nest på hotellet var koselig. Vi spiste der en kveld. Jeg gikk for burger'n! 😍

Det finnes jo selvfølgelig uendelig mange steder å spise i Göteborg. Vi prøvde litt av hvert. Blant annet Biljardpalatset. Jeg tenkte først; hva i alle dager er dette for en sjappe, med tanke på navnet. Stedet var jo superhyggelig. Det kostet litt mer enn de vanlige stedene, men hadde også det lille ekstra.

Gode Proseccodrinker, enkel men lekker mat. Vi spiste f. eks. laks med nypoteter som smakte himmelsk takket være deilige tilbehør. Stedet var kjempestort med eget cigarskap blant annet. Og badet var en fryd! Det var stort og luftig med alt du kan trenge for å freshe deg opp. Rettetang, hårspray, lotion, strikker, pads, you name it.

Jeg synes det er veldig morsomt å bli positivt overrasket. Det er kjedelig med det motsatte. Eller hva sier du? 😊

Vi tok også en tur til den desidert billigste stripa i Göteborg. I hvert fall når de gjelder øl. På "Västra lång", Västra långgatan koster ølen cirka 35 kr flaska. Det er jo særs hyggelig for oss som bor i Norge. 😆

Jeg vet ikke om dere klarer å se på bildet hvordan vi og de andre gjestene sitter, men disse hjemmesnekrede benkene var på plass utenfor ølsjappene langs hele gata. Så sjarmerende og perfekte å sitte ved med alt du trenger i solens siste stråler. Her er det maaange steder å velge i mellom så bare å jobbe seg oppover. 😊

Nå er det veldig godt å være hjemme igjen og så starter høstterminen for alvor. Det blir mye jobb fremover så jeg skal virkelig prøve å organisere meg slik at jeg har ting på stell. Da glir hverdagen så mye lettere.

Håper alt er bra med dere, blogges snart igjen!